Prawo jazdy jest drugim, zaraz po dowodzie osobistym, najpopularniejszym dokumentem, który wydaje się w Polsce. Zdecydowana większość osób po ukończeniu 18 roku życia wybiera się na kurs, żeby móc i umieć kierować samochodem, a dzięki temu poczuć większą niezależność. 

Wniosek, o wydanie prawa jazdy, składają przeważnie osoby, które planują w najbliższym czasie podejść do egzaminu. Zdarza się również, że dokument zniszczył się, albo go zgubiliśmy – wtedy również takie pismo musimy wypełnić. Jeszcze innym przykładem będzie zmiana danych osobowych, jak np. nazwiska, albo utrata ważności dokumentu. Skąd pobrać taki wniosek i gdzie należy się z nim udać ?

Co musi zrobić przyszły kierowca?

Najbardziej skomplikowane jest, jak zawsze, pierwsze składanie wniosku o prawo jazdy . Kandydaci na kierowców muszą to zrobić jeszcze przed egzaminem. Wniosek, razem z innymi niezbędnymi dokumentami, należy zanieść do Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta, lub Starostwa Powiatowego. To, do której placówki musicie się wybrać, zależy od miejsca zamieszkania. 

Nie zapomnijcie zabrać ze sobą orzeczenia lekarskiego, zdjęcia do prawa jazdy, dowodu osobistego i jeśli nie jesteście pełnoletni – zgody rodzica lub opiekuna prawnego. Dopiero po dostarczeniu wszystkich dokumentów zostanie dla Was utworzone konto PKK, bez którego nie zapiszecie się na egzamin.

Gdzie powinien się udać kierowca, który zgubił dokument?

Nierzadko zdarzają się sytuacje, w których kierowcy tracą swoje prawo jazdy. Nie jest ważne, czy ktoś Wam ukradł portfel, czy zgubiliście dokument – procedura jest dokładnie taka sama. Podobnie jest również, kiedy zniszczycie prawo jazdy. Tak samo, jak w przypadku wydania pierwszego dokumentu, musicie wybrać się do Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta lub Starostwa Powiatowego. Razem z wnioskiem weźcie ze sobą zdjęcie i dowód osobisty. Dodatkowo, jeśli macie dokument, ale jest zniszczony, niezbędna będzie kserokopia i oryginał do wglądu.

Nie zapomnijcie również o opłacie za wydanie prawa jazdy! Możecie załatwić to jeszcze przed wizytą w Urzędzie, albo bezpośrednio przy stanowisku obsługi. Wtedy jednak zapłacić możecie tylko kartą. Jeśli zdecydujecie się na wysłanie przelewu, albo zapłatę w jednym z dostępnych punktów, koniecznie zabierzcie ze sobą dowód wpłaty.

Co jeśli dokument stracił ważność?

Prawa jazdy już od kilku lat wydawane są na czas określony. W zależności od wielu czynników, może to być 5, 10 albo 15 lat. Po tym czasie konieczna jest wymiana dokumentu, a to wiąże się ze złożeniem wniosku. Nie zmienia się lokalizacja – z taką sprawą wybieracie się do Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta lub Starostwa Powiatowego. To, co się jednak zmienia, to dokumenty, które musicie ze sobą zabrać.

Oprócz wniosku o wydanie prawa jazdy musicie oczywiście mieć zdjęcia do dokumentu, dowód osobisty i dowód, że zapłaciliście za wydanie dokumentu. Ten ostatni punkt możecie pominąć, jeśli planujecie uiścić opłatę na miejscu. Istotne jest jednak to, że musicie wziąć ze sobą dotychczasowe prawo jazdy i jego kserokopię, oraz zadbać także o nowe orzeczenie lekarskie.

Jak widzicie, nie jest skomplikowane znalezienie placówki, w której można załatwić wyrobienie prawa jazdy. Pamiętajcie jednak, żeby zabierać ze sobą wszystkie potrzebne dokumenty, tak żeby nie była konieczna kolejna wizyta. Warto również sprawdzić, czy nie ma potrzeby rezerwacji terminu wizyty w Urzędzie Miasta.